textschrijver, bib*
schrijfopdrachten zijn welkom *back in business

Slogans en bedrijfsnamen horen bij mijn aanbod.
Interviews en achtergrond-verhalen ook

 

Op een koude woensdagochtend loop ik het terrein van Wonderwijs op. Drie jongens glijden met zelfgemaakte snowboards van een spekgladde helling. Ze begroeten me en lachen als een van hen onderuit gaat. Binnen is het lekker warm. In een grote ruimte staan enkele flinke tafels, zitbanken in gezellige hoekjes, lage kasten als afscheiding. Wat opvalt is de lege ruimte die weldadig aandoet. Naast deze 'grote zaal' heeft de school nog twee grote lokalen, een theaterzaal en een paar kleine werkkamers. En dat allemaal voor zo'n dertig leerlingen!

Kwart over elf, schrijfles. Een achttal kinderen komt samen in de studieruimte. Leeftijden en niveau lopen door elkaar heen. De een schrijft 'prik, prop, pret', een ander kopieert 'de boom is aan de groei' en een derde schrijft de letter J. Stilte, concentratie. Na ongeveer vijf minuten klinkt er "klaar Daisy!". "Nu al?", vraagt de juf. Ze kijkt in het schrift. "Hier zie ik iets wat is mis gegaan." Ze doet voor hoe het wél moet terwijl de leerling aandachtig kijkt. "Ik ben ook klaar" zegt de volgende. Vervolgens is de een na de ander klaar. Binnen tien minuten is de schrijfklas leeg. Navraag leert dat de kinderen niet alleen kunnen kiezen dát ze willen schrijven, maar ook hoeveel ze per keer willen doen. Voor deze periode is afgesproken dat ze per les minimaal één bladzijde uit het boekje naschrijven. Het lijkt niet al te veel, maar daar staat tegenover dat de groep vier keer per week schrijfles heeft. Het gaat gestaag voort want de kinderen blijven wél komen.

In de grote zaal loopt de ridder en vraagt aan een groepje: "Ik heb een masker gemaakt, wie wil het vastplakken aan mijn hoofd?" Hij houdt een rol plakband hoog in de lucht en in zijn andere hand een A4tje met twee gaten. "Met plakband?" vraagt een begeleider, “Zal ik geen Bisonkit pakken?" "Wat is dat, Bisonkit?", vraagt de ridder. "Van die hele sterke lijm", antwoordt de begeleider. "Nee, doe maar niet" zegt de ridder snel. "Maar denk je dat die plakband een goed idee is? Dat blijft wél aan je haartjes plakken." "Doe maar", antwoordt de ridder fier. "Tja” zegt de begeleider al plakkend, “een ridder kan natuurlijk wel wat pijn verdragen....."

uit: Wat wil je leren, artikel over experimentele scholen voor Eigentijds Magazine, februari 2011

/ home
/ beeld
/ woord
/ texposure
/ portfolio
/contact

In den beginne was er het woord ... ook op internet. Zodra de techniek het toeliet in de jaren '90 kwamen plaatjes en bewegend beeld met geweld opzetten. Anno 2011 wint het woord aan belang op websites! Twitter, blogs en LinkedIn zijn platforms waar het woord regeert. En verder bestaan trendy websites steeds vaker uit een verzameling tekstlinks. Goede webteksten zijn cruciaal. Huur een expert in. Mij !!


Drie woorden als gift: Cirkelspan, Roegevlot, IJsselvallig.

 

Vet chill; veelzijdigheid in taal reflecteert de diversiteit binnen de samenleving. Elke groep heeft zijn eigen jargon, zijn slang, zijn grapjes en codes. De taal van mijn kinderen (8 en 10 jaar) begint al af te wijken van de mijne:-)

Van huis uit journalist, heb ik veel profijt van het gemak waarmee ik de wereld kan omschrijven. Dit vermogen heb ik altijd ingezet binnen mijn werk als communicatieadviseur. Dat wil ik zeker blijven doen. Daarnaast bouw ik mijn journalistieke werk uit. Mijn blog is een vitrine waar je kunt zien wat ik in huis heb. Hard!*
* zie straattaal woordenboek >>

 

 

woord

Communicatie & social media
Het eenrichtingsverkeer in medialand is grotendeels voorbij. Mediagebruikers zenden tegenwoordig net zo vaak als dat ze ontvangen. Over zichzelf én over jou als het uitkomt. Dat schept kansen én valkuilen. De directheid van social media vraagt om oprechtheid en congruentie in zeggen en doen. Zaken om over na te denken vooraleer je gaat schrijven!